ویژگی یک هدف خوب
ویژگی های یک برنامه خوب
Ø قابل انعطاف باشد.
برنامه باید به گونه ای تنظیم شود که در برخورد با حوادث و اتفاقات پیش بینی نشده قابل اجرا باشد مثلا اگر مجبور شدید ساعتی را که برای مطالعه درسی گذاشته اید به مصرف کار پیش بینی نشده اید برسانید باید زمان دیگری برای مطالعه آن باشد بنابراین باید در برنامه ساعت هایی بعنوان ساعت آزاد پیش بینی شود.
منظور از ساعت آزاد این نیست که در آن ساعت هیچ کاری ندارید و بلاتکلیف هستید بلکه منظور ساعاتی است که برای کار های کم اهمیت قرار داده اید حال که به مشکل برخوردید آن کار را حذف و به مطالعه می پردازید.
Ø برای مطالعه هر درس و قت کافی در نظرگرفته شده باشد.
پیشرفت تحصیلی ارتباط مستقیم با میزان مطالعه دارد .حداقل به میزان ساعتی که در مدرسه برای درسی منظور شده باید در منزل نیز مطالعه داشته باشید.
Ø برنامه باید متناسب با حال و روحیات شما باشد.
وقتی را برای مطالعه هر درس اختصاص دهید که در آن زمان کارایی و آمادگی بیشتری دارید.
Ø هر درس را همان روزی که تدریس شده مطالعه نمایید
عادت به مطالعه هر درس بلافاصله پس از کلاس اهمیت بسزایی دارد چون هنوز مطالب و توضیحات معلم در ذهن وجود دارد اما اگر چند روزی بگذرد این توضیحات فراموش شده در نتیجه درک ان درس برایتان مشکل تر خواهد بود.
Ø زمانی برای تماشای تلویزیون یا سر گرمی های دیگر در نظر بگیرید
اما هرگز اجازه ندهید اینگونه کار ها بر زندگی شما مسلط شود و درس و فعالیت های اصلی شما را تحت الشعاع خود قرار دهد.شما بعنوان دانش آموز باید گاهی از تماشای تلویزیون و یا سر گرمی های دیگر صرف نظر کنید.
واقعیت این است که برای رسیدن به اهداف بزرگ باید از برخی سرگرمی ها و کارهای کم اهمیت گذشت.
Ø رعایت اصل اعتدال در برنامه شده باشد.
برنامه باید به گونه ای باشد که وقت کافی برای کارهای شخصی و اجتماعی درآن لحاظ شده باشد.
برنامه نباید خیلی فشرده و سخت گیرانه باشد در این صورت موجب نا امیدی و نفرت از برنامه می شود.
Ø رعایت اصل تدریج در برنامه شده باشد.
به این نکته توجه داشته باشید که برای موفقیت باید گام به گام پیش رفت و موفقیت یکباره حاصل نمی شود.مخصوصا اگر تا کنون برنامه ای برای مطالعه نداشته اید شاید تحمل یک سا عت مطالعه را هم نداشته باشید نگران نباشید چند روز اول را با همان یک ساعت برنامه ریزی کنید و هر سه چهار روز 10 دقیقه به آن بیفزایید تا به حد دلخواه برسید.
Ø حتما برنامه مطالعاتی خود را بنویسید.
معمولا دانش اموزانی که ساعات مطالعه خود را یادداشت نمی کنند در میزان مطالعه خود اغراق می کنند فکر می کنند روزی 5-4ساعت درس می خوانند اما وقتی یادداشت کنند می بینند که مقدار مطالعه آنها معمولا از آنچه فکر می کرده اند کمتر است.
Ø بهترین کسی که می تواند برای دانش آموز برنامه ریزی نماید خوداوست
ولی نه به تنهایی بلکه این کار باید به کمک مشاور یا افرادی آگاه انجام گیرد ، زیرا اولا دانش آموز یا در توانایی خود اغراق می کند و برنامه ای می نویسد رویایی که هرگز موفق به اجرای آن نمی شود و یا توان خود را دست کم می گیردووقت کافی برای مطالعه در نظر نمی گیرد ثانیا چون برنامه ای اصولی ننوشته وکسی هم برآن نظارت ندارد اگردر اجرا موفق نبود آنرا رها می کند و پس از چندی سعی می کند فراموش کند که از برنامه عقب افتاده ودیگر به آن توجه نمی کند.